در نبردِ «یا مرگ یا زندگی»
خدامراد فولادی خدامراد فولادی

آلفارو سیکوه ئیروز: مبارزه برای رهائی

خوزه دیوید آلفارو سیکوه ئیروز (1896 ـ 1974)
نقاش اجتماعی ـ رئالیست و گرافیسین انقلابی مکزیکی
در سال 1918 با ریوه را در پاریس اندیشه های بنیادی مورالیسم را توسعه می دهد.
پروفسور هنر در دانشگاه لوس آنجلس و شیلی

دو اردوگاه
گرامی باد روز جهانی کارگر


• فیلم نامه اش را بازیگران نوشتند
• ـ برده داران و بردگان -
• خودشان کارگردانی اش کردند
• ما هم به دیدن اش رفتیم
• در سینماهای آن سال های دور.

• جوانی مان
• با این آرزو سپری شد
• که ای کاش
• اسپارتاکوس برنده شده بود
• در نبردِ «یا مرگ یا زندگی ِ
• برده داران و بردگان»

• (مرده یا زنده ی اسپارتاکوس
• فرقی نمی کند
• برای صلیب و چوبه ی دار

• جز آن که

• هزینه ی اعدام اش را
• باید بپردازند، دیر یا زود قاتلان

• تا اعتبار این شعر و اندیشه محک بخورد

• با سنجه ی عدالت تاریخ)

• هنوز که هنوز است
• صف کشیده اند رو در روی یکدیگر
• دو اردوگاه
• در فیلمی سه بعدی

• در متن حرکت پای در زنجیر زمان

• ـ بعد چهارم آن -
• فیلمی که
• تماشاگر ندارد این دفعه

• و آدم های زنده اش

• یا در رکاب سرمایه اند

• یا در اردوگاه زحمت و کار

• و سخن می گویند
• به همه ی زبان های زنده ی دنیا

• فیلمی که در آن
• پایان می یابد
• نبردِ «یا مرگ یا زندگی»
• برای همیشه
• به سود زندگی
• در جهان بی طبقات

• و تازه

• اغاز می شود زندگی
• وقتی که
• روی پرده ی سینمای بزن بزن چهار بعدی
• می آید
• واژه ی «پایان»

***

• و انسان رها شده از بردگی سرمایه
• خواهد گفت فردا:

• «همین دیروز بود

• آرزو می کردم»:
• «ای کاش
• اسپارتاکوس پیروز شده بود
• در نبردِ «یا مرگ یا زندگی ِ
• برده داران و بردگان.»

پایان

April 24th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان